دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

راه اندازی بزرگ‌ترین کارخانه CO۲ هوا در ایسلند 

راه اندازی بزرگ‌ترین کارخانه CO۲ هوا در ایسلند 
یک شرکت سوئیسی، بزرگ‌ترین کارخانه جذب دی اکسید کربن از هوا را در ایسلند راه اندازی کرده که به گفته آنها بزرگ‌ترین کارخانه دنیا از این نوع قلمداد می‌شود.
کد خبر : 910648

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از یورو نیوز، شرکت «کلایم ورکس» «Climeworks» با نهایت استفاده از انرژی زمین گرمایی، خود را برای ظرفیت یک مگاتن در سراسر جهان آماده می‌کند.

مدافعان راه اندازی این کارخانه جذب کربن، آن را «نقطه اثبات» دیگری می‌دانند که فناوری می‌تواند با تغییرات اقلیم مبارزه کند.

این کارخانه جذب و ذخیره مستقیم هوا که «ماموت» نام دارد، ۱۰ برابر بزرگتر «اورکا» یکی دیگر از کارخانه‌های این شرکت سوئیسی در ایسلند است. هر دو در پارک زمین گرمایی «Hellisheiði» «هله شی» قرار دارند که دارای یک نیروگاه بزرگ است.

هنگامی که ماموت ماژولار به طور کامل عملیاتی شود، سالانه ۳۶ هزار تن CO۲ از هوای اطراف با استفاده از فن‌های غول پیکر می‌مکد. جذب کربن در نقطه انتشار آن و قبل از رسیدن به جو انجام می‌شود.

«یان وورسباخر» «Jan Wurzbacher» یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل شرکت، می‌گوید: «شروع عملیات کارخانه ماموت ما، دلیل دیگری در راستای حرکت به سوی افزایش مقیاس کلایم ورکس به ظرفیت مگاتون تا سال ۲۰۳۰ و گیگاتون تا سال ۲۰۵۰ است.

وی افزود: ساخت چندین کارخانه در دنیای واقعی در توالی‌های سریع، کلایم ورکس را به فعال‌ترین شرکت حذف کربن با جذب مستقیم هوا تبدیل می‌کند.

ماموت برای کاهش دی اکسید کربن از فن‌های بزرگ برای مکش هوا به داخل یک مخزن با مواد فیلتر داخل آن استفاده می‌کند. پس از پر شدن، مخزن بسته می‌شود و دما برای آزاد شدن دی اکسید کربن از مواد، افزایش می‌یابد و پس از آن می‌توان گاز بسیار غلیظ را جمع آوری کرد.

شرکت ایسلندی «کرب فیکس» «Carbfix» که این پروژه همکاری دارد، راهی برای مخلوط کردن CO۲ با آب پیدا کرده و آن را به عمق هزار متری زمین تزریق می‌کند، جایی که به طور طبیعی با سنگ بازالت واکنش می‌دهد و به سنگ تبدیل می‌شود. بر اساس اعلام این شرکت، فرآیند کانی سازی حدود دو سال طول می‌کشد.

در حالی که گفته می‌شود این فناوری می‌تواند به کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای صنعتی کمک کند، اما متخصصان هشدار می‌دهند نمی‌توان آن را جایگزینی برای کاهش سریع و در مقیاس بزرگ انتشار گاز‌های گلخانه‌ای دانست و مانع از بدتر شدن اثرات تغییرات اقلیم شد.

جدیدترین گزارش سازمان بین المللی (IEA) انرژی حاکی از آن است با توجه به میزان مصرف فعلی نفت و گاز، جهان باید حدود ۳۲ میلیارد تن کربن را جذب یا حذف کند تا گرمایش جهانی زیر ۱.۵ درجه سانتیگراد بماند. در حال حاضر سالانه فقط ۴۵ میلیون تن کربن در سرتاسر جهان جذب می‌شود و افزایش این میزان فشار غیرممکنی را بر منابع برق وارد می‌آورد.

این شرکت جزئیاتی درباره هزینه هر تن حذف در ماموت ارائه نکرده است، اما می‌گوید به دنبال کاهش هزینه‌های این فناوری به ۴۰۰ تا ۶۰۰ دلار (حدود ۴۵۰ یورو) در هر تن تا سال ۲۰۳۰ است و برنامه‌های بزرگی برای افزایش مقیاس دارد تا فناوری خود را موثر کند.

کلایم ورکس فراتر از ایسلند و با استفاده از تجربیات ارزشمند دو کارخانه تجاری خود در این کشور، در حال توسعه هاب‌های مگاتنی متعدد در آمریکا، نروژ، کنیا و کاناداست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته